مقیاسهای روانسنجی
ایمان شاکری؛ علی. مهداد؛ هادی فرهادی
چکیده
هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی آزمون قضاوت موقعیتی تفکر اجتماعی انتقادی مدیران در شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد. این پژوهش توصیفی_پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 196نفر (برای تحلیل عامل اکتشافی و پایایی) و 210نفر مجزا (برای تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرایی) از کارکنان رده های مدیریتی شرکت فولاد آلیاژی ایران می ...
بیشتر
هدف از این پژوهش طراحی و اعتباریابی آزمون قضاوت موقعیتی تفکر اجتماعی انتقادی مدیران در شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد. این پژوهش توصیفی_پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. نمونه پژوهش شامل 196نفر (برای تحلیل عامل اکتشافی و پایایی) و 210نفر مجزا (برای تحلیل عامل تاییدی و روایی همگرایی) از کارکنان رده های مدیریتی شرکت فولاد آلیاژی ایران می باشد که با روش نمونه گیری طبقه ای انتخاب شدند. به منظور تدوین موقعیت ها و گزینه های پاسخ آزمون از نظر خبرگان موضوع استفاده شد و اعتبار آزمون با استفاده از روش های همبستگی، مطالعه نیکویی برازش، تحلیل عاملی و تحلیل پایایی، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد سه عامل با مقادیر ویژه بیشتر از یک، 57درصد از واریانس کل نمره ها را تبیین می کند و ضرایب آلفای کرنباخ برای هر یک از مولفه ها و مقیاس کل بالای 7/0بوده است. همچنین نتایج تحلیل عامل تاییدی در تمامی موارد بالاتر از 5/0به دست آمد و روایی همگرایی آزمون با نمرات تفکر اجتماعی انتقادی در کانون ارزیابی همبستگی متوسطی نشان داد. شواهد این پژوهش نشان داد استفاده از مدل مفهومی گروسمن و همکاران و همچنین بکارگیری روش قضاوت موقعیتی به عنوان ابزاری معتبر برای سنجش شایستگی های ارتباطی کارکنان، می تواند به خوبی فکر اجتماعی انتقادی کارکنان در موقعیت های اجتماعی پیچیده سازمانی را مورد سنجش قرار داده و به طور بالقوه، نقطه شروع مناسبی برای طراحی مداخلات آموزشی و توسعه ای سرمایه های انسانی در این زمینه باشد.